Luisteren naar het lijf

Het is best een uitdaging om de signalen van mijn lijf goed aan te voelen en ernaar te luisteren. Gelukkig krijg ik wat hulp van de sportschool. De apparaten zijn uitgerust met allerlei metertjes en dat komt beslist van pas.

Ik hoop natuurlijk dat ik dankzij de hulp van de metertjes ook beter ga voelen wat er in mijn lichaam gebeurt. Dat ik aanvoel welke hartslag passend is. Pfff, dat is best lastig. Ooit, toen ik nog hardliep, deed ik een keer mee aan een hardloopwedstrijd. Ik sloot aan bij iemand van onze hardloopclub. Haar tempo lag voor mij vrij hoog, maar tijdens trainingen liep ik altijd harder dan zij, dus ik dacht dat ik haar moest kunnen bijhouden. Waarschijnlijk heb ik kilometers lang tegen mijn maximale harslag aangezeten en nog maanden na de wedstrijd kon ik voelen dat ik mezelf overvraagd had. Ik leerde ervan dat er bij mij nauwelijks verschil zit tussen een training en een wedstrijd. En dat dat verschil bij anderen meestal veel groter is.

Een half uur op de crosstrainer zit tegenwoordig standaard in mijn trainingsprogramma op de sportschool. Ik sta daar met een hele familie op de pedalen:
Blije Beweging straalt als ze voluit mag gaan, hoe rood het hoofd er ook van wordt. Ze geniet ervan als een speels kind. Prestatie werkt graag samen met Blije Beweging want hij streeft ernaar steeds beter te worden, het liefst door elke keer een grotere afstand af te leggen dan de vorige keer. Maar of dat ook goed voor Harriet is? Daar houdt Verstandige Jet zich mee bezig. Zij bedenkt een mooi plan en schakelt haar zusje Discipline in om Harriet daar ook aan te houden, zodat zij niet meer over haar grenzen kan gaan en zodat de bedeesde Rustig Aan eindelijk eens uit de schuilkelder durft te komen.

Volgens het plan van Verstandige Jet gaat Harriet op hartslag trainen. De prestatie bestaat er dan uit om met eenzelfde gemiddelde harstlag een bepaalde afstand af te leggen. Liefst een steeds iets grotere afstand (wens van Prestatie), al weet ze wel dat dat niet realistisch is als je 62 bent. En natuurlijk zijn er veel momenten dat ze terugvalt. Bij een verkoudheid bijvoorbeeld. Daarna is het gewoon een kwestie van weer opnieuw opbouwen.

De afstand die ze aflegt kan Harriet nauwelijks beinvloeden door meer haar best te doen, door naar Prestatie te luisteren en er een schepje bovenop te doen. Want dan wordt de hartslag te hoog. Wel helpt het om vaker te trainen, want daardoor verbetert haar conditie.

Op de crosstrainer volgt ze het intervalschema van Verstandige Jet. Iedere vijf minuten is er een opbouw, waarbij de hartslag in de eerste drie minuten tussen de 150-155 slagen per minuut ligt, vervolgens in de vierde minuut naar 160-165 gaat en tenslotte in de vijfde minuut naar 170-180. En dan moet hij weer tot onder de 150 zakken. Alleen de laatste 2,5 minuut van het half uur mag Harriet er voluit voor gaan, en dan kan de hartslag zijn maximum aantikken. Dat maximum ligt bij haar vrij hoog, zo rond de 190. Maar Vestandige Jet waarschuwt haar ervoor om de hartslag tussendoor niet boven de 180 te laten komen, want anders duurt het veel te lang tot de hartslag weer gezakt is tot onder de 150 en ze de opbouw weer in kan gaan.

Interessant is om op te merken hoe de familie zich roert onder diverse omstandigheden. Net als in het dagelijks leven, heb je ook met sporten niet iedere dag een topdag. Soms duurt het wat langer dan anders, voor de hartslag na de versnelling in de vijfde minuut weer onder de 150 is gezakt. Blije Beweging wordt dan uiterst onrustig, raakt gefrustreerd. Wat een tijdverlies! “Mag ik al???”, hoor je haar ongeduldig roepen. Prestatie zit zich ook op te vreten. Hij is bang dat er deze keer geen grotere afstand in zit, misschien wordt het zelfs minder dan de vorige keer. Rustig Aan zou nu blij moeten zijn, want Harriet krijgt wat langer rust. Maar ze laat zich niet zien. Wanneer zou ze eens uit haar schuilkelder komen?

Discipline kijkt streng toe op het consequent naleven van de regels: Harriet mag geen versnelling inzetten als de hartslag onverhoopt boven de 155 is gekomen aan het eind van de derde minuut van het interval. Ze zal dan moeten wachten tot deze weer binnen het juiste interval zit. Daarom helpt Prestatie mee om de training wijs in te delen. Hij doet steeds beter zijn best om de hartslag binnen het afgesproken interval te houden, zodat Harriet op tijd kan gaan versnellen. En als het Prestatie gelukt is en de versnelling kan op tijd worden ingezet, begint Blije Beweging ook te stralen.

Afgelopen zondag was Prestatie erg tevreden: Harriet had toch maar mooi ’60 meter’ meer afgelegd dan een week geleden. Vandaag ging daar helaas weer ’20 meter’ vanaf. Maar de gemiddelde hartslag was net als zondag weer keurig 160. Dat was toch wel degelijk een mooi resultaat van de samenwerking van de hele familie.

Plaats een reactie